söndag 26 januari 2020

det brinner på berget - Anita Desai


Om några veckor så är jag på väg till norra Indien och det är verkligen dags att gasa med min indiska läsning. Jag hittade Det brinner på berget av Anita Desai på Storytel och började lyssna. Efter en halvtimma eller så så kändes hela berättelsen märkbart bekant. Så märkbart bekant att jag faktiskt hade läst romanen 1988 när jag pluggade Commonwealth Literature ... Hittade pocketen med frågeställningar, kommentarer och allt i min hylla. Märkbart gulnad och aningen skör men bredvid stod minsann Clear Light of Day och In Custody. Anita Desai har varit en av mina favoritförfattare och nu var det fint att läsa hennes text igen. Eftersom Fire on the Mountain är en kort roman så gav jag den en omläsning. Väl värd!

Nanda Kaul är änkan som dragit sig tillbaka från sociala plikter och omvärldens brus i ett hus i norra Indiens bergstrakter. När hon får ett brev som berättar att hennes barnbarnsbarn Raka ska komma för att tillbringa sommaren hos sin gamlamormor så blir hennes lugna och förutsägbara cirklar rubbade. Det enda som vanligen avbryter änkans rutiner är brevbäraren eller ett besök från hennes väninna Ila Das och nu skall det alltså komma ett litet barn. Med barnets ögon upptäcks naturen runt om det ensligt belägna huset och sakta väcks Nanda Kaul upp ur sitt avtrubbade tillstånd. Världen, naturen och allehanda intryck smyger sig in i hennes liv och den rakryggade Nandas liv förändras först i det lilla och snart också i det stora. 

Anita Desai är en mycket läsvärd indisk författare och hennes romaner är moderna klassiker. Jag tackar särskilt förlaget Bakhåll som gett ut sex av hennes titlar igen. Jag är inte det minsta sponsrad här utan bara genuint glad över att det finns förlag som vågar sig på att de ut den här sortens kvalitetslitteratur. Heja heja!  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!