torsdag 15 juli 2010

bibliotekets lov

Min bloggdag idag skall tillägnas biblioteken! Jag fullkomligt älskar bibliotek och det de står för. Folkbibliotek som är gratis och öppna för alla. Vilken skatt! Jag arbetar i samma byggnad som ett folkbibliotek av den genuina sorten. Skolklasserna får komma och låna under guidning av kunnig barnboksbibliotekarie, lärarna är betrodda med larmnyckel = fri tillgång, pensionärerna ordnar Internetkurser, lokala konstnärer och hantverkare ställer ut, elever ordnar utställningar med dikter och alltid något bra att läsa på snurran. Innan sommarlovet sprang jag förbi och ryckte till mig ett antal spännande titlar och de gör mig sällan besviken. Ingvors val är så proffsiga och breda. Vilken ynnest att få ha tillgång till ett så härligt bibliotek och tack alla generösa kulturtanter där ute som har välkomnat en liten tös helt utan läsbakgrund in i litteraturens värld.

1 kommentar:

  1. Å! Jag älskar också (en del) bibliotek! De som liknar det du beskrivit. Hur kommer det sig att en del är helt fantastiska, medan andra knappast gör en sugen att göra några som helst spontanlån?

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!