tisdag 10 maj 2016

vi har schlagervecka - förstås

Veckan inne på Kulturkollo ägnas åt schlager och jag kan inte för mitt liv hoppa över att berätta om min första egna LP. Året var 1974 och jag hade varit mycket duktig hos tandläkaren och jag skulle få välja något som belöning. Utbudet i Alingsås var enormt men jag var mycket bestämd, jag ville ha en skiva. Med tanke på att det bara fanns en liten grå resegrammofon i plast (med huven som togs av och blev högtalare, minns ni?) i vårt hem så var en musik-LP något alldeles extra. Jag minns det precis, hur jag hade vita platåträskor med präglat blommönster och hur jag gick och tryckte Abbas Waterloo mot kroppen. Tänk så många gånger man mimat till låtarna, jag var alltid Anne-Frid, och min favorit på hela skivan var Hasta Mañana. Jag tror minsann att jag fortfarande kan texten utantill. Vilket är ditt bästa schlagerminne? In på Kulturkollo och dela med dig!

11 kommentarer:

  1. Waterloo hade jag också men lite an en annan orsak.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket fint minne! Jag minns själv de där låtarna från när man var barn. Kan texten utantill till vissa mer bortglömda låtar än Waterloo som ju är en klassiker ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det. Mycket onödigt vetande som ryms i min skalle.

      Radera
  3. Waterloo blev ju på något sätt startskottet för mitt intresse i hela schlagercirkusen, även om jag minns året innan också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var sju då och i perfekt schlagerålder :-)

      Radera
  4. Hasta manana är nog den ABBA-låt jag tycker sämst om. Eller det skulle vara I have a dream då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, ingen favorit idag. Men mitt sjuåriga jag älskade den!

      Radera
  5. Älskar verkligen ABBA och Waterloo. Jag gillar helt enkelt det mesta som ABBA gjort.

    SvaraRadera
  6. Var du Anni-Frid? Jag ville alltid vara Agneta, men det var hård konkurrens.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!