söndag 24 september 2017

krokas - Elin Olofsson gör det igen!

Krokas är Elin Olofssons fjärde roman och den här gången har hon förlagt sitt berättande till efterkrigstiden. Miljön är den lilla orten Krokom i Jämtland och en dag 1949 stiger den unga tyskan Uli av tåget. Hon reser med lätt bagage, i väskan ligger bara ett vackert nattlinne och en bunt brev. På något vis så vill hon veta mer om den man som hon en gång älskade. Han deserterade från den tyska armén och som som försvunnit, förmodad död.  Spåren leder till Elsa, butiksbiträde på handelsboden i Krokom, och snart blir de två kvinnorna goda vänner. Tiden är på väg att förändras men i den lilla järnvägsorten lever människorna ett traditionellt liv och kvinnorna förväntas vet sin plats. Uli och Elsas vänskap pratas om i samhället och vad gör de egentligen i skogen?

Elin Olofsson har ett sätt att berätta om landsbygdens kvinnor som är oemotståndligt. Oavsett om hon skildrar nutid eller historisk tid så är önskan och längtan efter självständighet och frihet stark. Krokas är också en kärleksroman, den visar på att kärlek kan se ut på flera sätt och att ömheten mellan människor bokstavligen betyder skillnaden mellan liv och död.

Jag tycker mycket om Olofssons lågmälda sätt att skildra människoöden som känns äkta och sanna. Det ska bli spännande att lyssna till henne på bokmässan kommande helg!




4 kommentarer:

  1. Jag håller med om att den är en fantastisk bok. För mig blir den extra speciell eftersom jag är uppvuxen i Krokom och har haft familj som bott där i generationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig att det blir speciellt när du känner miljöerna. Närheten till Norge gjorde säkert att det andra världskriget upplevdes på ett annat sätt.

      Radera
  2. Krokas är en av de böcker jag sett mest fram emot att läsa i höst. Jag kanske faktiskt skall läsa den i kväll. Jag vet inte om det mitt undermedvetna som styrt läsningen åt ett visst håll, eller om det är väldigt många böcker om krig och flykt i höst. Jag har i alla fall läst flera stycken redan, och ännu fler blir det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det för mig också, jag har hamnat i ett stim med krig och flykt. Läser Avgrunden nu.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!