Sara Stridsberg påpekar i efterordet att det här är en helt fiktiv roman men varför då använda så många detaljer ur ett av Sveriges mest kända brott - fallet Catrine Da Costa? Stridsberg skildrar den brutalitet med vilken samhället och medmänniskorna behandlar de som är svagast och svårigheterna med att leva sitt liv vandrar genom generationerna. Kristina är en ung prostituerad som lever för ett rus. Hon går på heroin och gör några små försök till att sluta men behovet av bedövning är så starkt, känslan av värdelöshet och skulden över en drunknad lillebror tar över och inte ens när hon blir gravid förmår hon välja bort droger. Det bästa hon kan komma på för sina barn är att lämna bot dem så att de ska slippa leva med henne, få hennes liv. Så sorgligt och så hemskt beskrivs scenen på sjukhuset där Kristina föder Solveig, hon vill inte krysta för hon vet att barnet genast skall tas ifrån henne. Men så finns där en slags kylig ton i det sätt som Stridsberg skildrar livet som det blev för Kristina och jag har svårt att riktigt drabbas av texten. Hon går nära, nära och alla kroppsvätskor finns med, det sjaskiga och solkiga glorifieras inte och all förtvivlan strömmar fram men för mig så blir det ändå distanserat. Jag tror att jag måste invänta e-boken och läsa en gång till.
Något i min läsning måste göras om. Jag anar att det är något jag missat!
![]() |
Sara Stridsberg kommer till bokmässan. Hör henne där! |
hoppar
SvaraRaderaMen den har något som lockar till omläsning, helt klart.
RaderaJag älskade den verkligen, men håller med dig om att det ärm märkligt att den handlar om Catrine da Costa när den inte ska göra det. Eller hur jag nu ska uttrycka det.
SvaraRadera