onsdag 26 maj 2010

The White Tiger


På senaste tiden har jag, utan att göra ett medvetet val, lyckats välja att läsa ett antal underhållande berättelser. För någon vecka sedan var det en regnig lördag och The White Tiger låg i pockethögen. Från första sidan smålog jag och det fick bli en läslördag... Helt underbar skröna som blir mer och mer skruvad ju mer man läser. Den sammanhållande storyn är berättelsen om "The White Tiger" som sätter sig ned för att under en veckas tid skriva brev till Kinas president och dela med sig om sitt land och sitt folk. Han beskriver sin egen resa från fattigdom till ett liv som entreprenör i taxibranschen och samtidigt Indiens resa från fattigt agrarsamhälle till högteknologiskt. Allt görs med en svart humor och ett slags vardagsfilosoferande kring stort och smått vilket gör att läsupplevelsen stannar i minnet länge.

1 kommentar:

  1. Tack för den fina kommentaren i bloggen! Jag blir så glad om mina små och stora tankar kan glädja någon annan än mig själv. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!