måndag 14 januari 2013

ok International - nordisk kvartett

Ok International är den sista novellen i min nordiska novellixkvartett. I den får vi möta en tanzanisk kvinna som invandrat till USA. Hon är välutbildad och ambitiös men när hon av en slump hamnar i en trafikolycka upplever hon hur hon blir ifrågasatt utifrån sin hudfärg och bakgrund. Jag ville så gärna läsa en text av Jakob Ejersbo och nu blev det av, på det sättet är en novell ett fandligt format. Han har förmågan att skriva koncentrerat och ändå lättläst och jag känner en oro och ett utanförskap genom hela texten. Som invandrare måste hon alltid försvara, rättfärdiga sin närvaro.  Ejersbos roman Liberty har länge stått på min läslista och särskilt lockar det mig eftersom jag haft ett litet extra intresse i Tanzania och besökt landsbygden där.

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!