fredag 19 januari 2018

bottenskrap - en norsk deckarserie att vila i!

Bottenskrap är den nyutkomna delen i deckarserien om William Wisting och hans dotter Line. Han är kommissarie och hon är kriminalreporter och för att röra till det lite så har förlaget gett ut den här serien i oordning. Om man, som jag, har läst alla de tidigare som kommit på svenska så kan man nu bli rejält förvirrad. Bottenskrap är nämligen en tidig del och det gäller att hänga med på var i tiden de befinner sig i sitt privatliv. Privatlivet och relationerna mellan generationerna i familjen Wisting är nämligen en stor del av den här seriens behållning. De brott som polisgruppen i Stavern blir satta att lösa är också både spännande och alldeles lagom otäckt skildrade. I den här boken dyker det upp ben med tillhörande sko flytande i havet, fyra stycken allt som allt. Samtidigt så är det ett antal personer som är försvunna i det lilla samhället, hör benen samman med de försvunna personerna? Vet William Wistings far något om händelserna och har de frigivna fångarna som dottern Line just nu intervjuar för en reportageserie något att göra med de makabra havsfynden? 

För min del är det här en deckarserie som jag tycker mycket om att återvända till. Lagom tempo, människor som man tycker om och miljöer, väder och småstadsmentaliteten känns mycket nordiska. Jag lyssnade på den här boken i inläsning av Mattias Linderoth och han är en av mina favorituppläsare av deckare. Precis lagom tempo och inlevelse för min smak. Sedan blir jag mycket glad över förlagets smarta prissättning av e-boken. Redan nu när boken är helt ny kan du köpa den för 47 kr som e-bok. Äntligen är prissättningen på e-böcker på väg att bli rimlig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!