onsdag 17 januari 2018

det tyska huset - ny serie av isländsk favorit

Det tyska huset är första delen i en ny deckarserie av den isländske författaren Arnaldur Indridason. Som både titel och omslag antyder så utspelar den sig under det andra världskriget, britterna har just lämnat ön och amerikanerna har kommit och etablerat sina baser. När en ung man hittas mördad av en amerikansk kula i Reykjavik så börjar jakten på förövaren. Island har vid tiden en enda kriminalinspektör, Konrad Flovent, och han får en ung tvåspråkig militärpolis, Thorson till hjälp.

När de båda upptäcker att den döde mannen har ett hakkors målat i blod i pannan så förstår de att han kanske inte bara är en misslyckad handelsresande som blivit skjuten i ett svartsjukedrama. Hur hänger det samman? Är det här ett politiskt mord i krigets skugga?

Om man har läst Idridasons serie om Erlendur så känner man igen hans lite långsamma och lågmälda berättarstil. Det kommer igen också i Det tyska huset. Långsamt så avtäcks brottet, med orsaker och verkningar och det är härlig läsning hela vägen. Om jag skulle ha något att anmärka så är det kanske att Indridason utnyttjar tiden och miljön lite dåligt, jag hade gärna velat veta mer om de amerikanska baserna och absolut mer om Islands roll i kriget. Kanske är det självklarheter för de isländska läsarna men mig gjorde det nyfiken. Troligen kommer mer i nästa del om det udda utredningsparet Flovent och Thorson och förhoppningsvis så krämar Indridason på fyrtiotalskänslan i dem.

Jag lyssnade till den här som ljudbok och den var helt Ok läst av Anton Körberg. Han kunde ju inte rå för att jag satt och saknade Erlendur mest hela boken. Den här nya serien är också läsvärd men det är inte Erlendur, det är det inte.


3 kommentarer:

  1. Håller med dig. Saknade Erlendur. Men får ge det nya radarparet en eller två chanser till. Väntar med spänning på nästa bok i serien. / Maria Norberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, kommer att ge dem någon chans till. Gillar att det är på Island och gillar att det är lugnt tempo.

      Radera
  2. Ah, det blir svårt att läsa en Indridasson utan Erlendur men jag tror jag ska ge den en chans. Har redan lagt den i "bokhyllan" på Storytel.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!