tisdag 21 augusti 2018

ni har väl röstat på årets bok?

De nominerade till Årets Bok 2018 är:
  • Stanna hos mig, Ayobami Adebayo (Piratförlaget)                                   
  • Mischling, Affinity Konar, (Polaris Förlag)                                                  
  • Den svavelgula himlen, Kjell Westö (Albert Bonniers förlag)                   
  • Skrik tyst så inte grannarna hör, Karin Alfredsson (Bokfabriken)              
  • Koka Björn, Mikel Niemi (Piratförlaget)                                                      
  • Nej och åter Nej, Nina Lykke (Wahlström&Widstrand)                            
  • Mitt hjärtas oro, Malou von Sivers (Norstedts)                                             
  • Annabelle, Lina Bengtsdotter (Forum)                                                        
  • Husdjuret, Camilla Grebe (Wahlström&Widstrand)                                  
  • 1793, Niklas Natt och Dag (Forum)                                                            
  • Kvinnan i fönstret, A J Finn (Albert Bonniers förlag)                                  
  • Den lilla bokhandeln runt hörnet, Jenny Colgan (Massolit)
Bonniers Bokklubbars litteraturredaktörer har utsett de nominerade efter flera kriterier: Boken ska innehålla en väl berättad historia sett till handling, karaktärer och miljö. Den ska vara utgiven på svenska i Sverige (oberoende av förlag/egenutgivning) under 1 maj 2017–30 april 2018. Boken ska tilltala en bred läsekrets samt ha en hög språklig kvalitet.
Röstningsperioden började 24 april och avslutas 26 augusti. Alla som vill rösta på sin favorit gör det på www.aretsbok.se.

Informationen här är hämtad från hemsidan där man också röstar. Jag har läst 8 av de nominerade och mina favoriter är föga överraskande Stanna hos mig och Den svavelgula himlen. Jag ser fram emot att gå på utdelningen av priset på mässan, bubblet brukar var mycket gott trots att inget väl slår förra årets sura tvåas tacktal ... 
In och rösta nu! Gör er åsikt hörd! 

3 kommentarer:

  1. Haha, håller med dig om förra årets tvåa ;) Jag var inte där, men följde prisutdelningen online. Jag har inte läst så många av årets nominerade böcker, bara fyra stycken, men av dem har Stanna hos mig varit allra bäst. Jag tror dock inte att den vinner om man ser till tidigare års vinnare. I det här inlägget: https://justnujusthar.com/2018/08/07/mina-topp-fem-favoriter-infor-arets-bok-2018/ skriver jag om vilken jag tror på, och varför. Jag har däremot inte läst den, och kommer inte heller att göra det tror jag.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!