Det är första advent och stjärnan och julgardinerna är uppsatta i arbetsrummet. Visst ska man tänka på annat än arbete en dag som denna men jag kom på att jag vill dela med mig av ett superenkelt och effektivt sätt att stimulera elevernas skrivande. Jag har kört liknande koncept ett antal gånger och jag kör stjärn-metaforen. Bli en fotbollsstjärna - bli en skrivstjärna. Jag kör alltså snabbskriv ensklit eller med grupper om 2 - 6 elever. Exemplen är från åk 3 och alla elever har tillåtit att deras texter får vara med här. För de som känner min specialundervisning så vet ni att det är fullt av påsar, väskor och askar med olika innehåll i mitt rum. I min stjärnskrivarask så finns det olika innehåll beroende på nivå men där ligger alltid någon slags uppgift eller bild som man skriver till. Innan varje pass, som varar 25 minuter, så repeterar vi snabbt de skrivreglerna som man alltid ska kontrollera att man följt innan man signalerar att man är klar. Sedan drar eleven en uppgift, eller väljer en bild och snabbskriver. När man har skrivit minst 3 meningar så kontrollerar man först sig själv och sedan kollar jag om det blir en stjärna ... Så tar man ny uppgift och kör en runda till och en till. Många elever är det som har kommit igång med sitt skrivande på det här viset. Tänk att en så enkel uppgift kan göra skillnad - strålande!
söndag 2 december 2018
bli en stjärnskrivare ...
Det är första advent och stjärnan och julgardinerna är uppsatta i arbetsrummet. Visst ska man tänka på annat än arbete en dag som denna men jag kom på att jag vill dela med mig av ett superenkelt och effektivt sätt att stimulera elevernas skrivande. Jag har kört liknande koncept ett antal gånger och jag kör stjärn-metaforen. Bli en fotbollsstjärna - bli en skrivstjärna. Jag kör alltså snabbskriv ensklit eller med grupper om 2 - 6 elever. Exemplen är från åk 3 och alla elever har tillåtit att deras texter får vara med här. För de som känner min specialundervisning så vet ni att det är fullt av påsar, väskor och askar med olika innehåll i mitt rum. I min stjärnskrivarask så finns det olika innehåll beroende på nivå men där ligger alltid någon slags uppgift eller bild som man skriver till. Innan varje pass, som varar 25 minuter, så repeterar vi snabbt de skrivreglerna som man alltid ska kontrollera att man följt innan man signalerar att man är klar. Sedan drar eleven en uppgift, eller väljer en bild och snabbskriver. När man har skrivit minst 3 meningar så kontrollerar man först sig själv och sedan kollar jag om det blir en stjärna ... Så tar man ny uppgift och kör en runda till och en till. Många elever är det som har kommit igång med sitt skrivande på det här viset. Tänk att en så enkel uppgift kan göra skillnad - strålande!
Etiketter:
lärartankar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Strålande! Nu fick jag en annan idé till sysselsättning under julen med inriktning på berättarkonst. Passar både barn och vuxna.
SvaraRadera