onsdag 17 juli 2019

de dubbelt så bra - Bengt Ohlsson



De dubbelt så bra av Bengt Ohlsson har jag lyssnat på i hans egen inläsning, ovanligt att författarinläsningarna fungerar så bra som den här. Det här är berättelsen om två pojkar som växer upp i väldigt olika omständigheter. Det är tidigt 1900-tal och Arvid ska fylla 14. Han har lämnats som dräng hos en bekant familj eftersom hans mor dött och hans far letar jobb norröver. Lillasystern är bara en bebis och han drömmer om att den lilla familjen skall kunna bo tillsammans igen. I en norrländsk kuststad bor Ragnar med sin mor som är sköterska åt doktorn i staden. Ragnar har läshuvud men har det svårt med kamrater och han drömmer om att slåss mot bolsjevikerna i Finland. Som träning har han ordnat så att han kan exercera med en grupp yngre barn och emedan hans liv fortskrider i lugn och ro så flyttar Arvid tillsammans med sin far för att hugga skog i det norrländska inlandet.

På vägen möter de en man som övertalar dem att skaffa bra pengar genom att arbeta på ett vägbygge som svartfötter och för mig så är det en ganska oberättad historia. Fackföreningarna och arbetarrörelsernas etablering, kommunismens tro på revolt och de stora strejkerna t ex i Ådalen kan jag mer om men det är klart att de var människor som var strejkbrytare och någonstans i romanen så säger någon av männen att de allra flesta på sitt sätt försöker göra gott. Inte alltid blir det rätt i längden men i stunden så är det likadant för de flesta människor, man vill överleva och man vill göra så gott man kan. Bolsjevikerna och kommunismen var på framfart och det fanns en politisk rörelse som ville annat. Den väljer Arvids far och Arvid blir inskolad i motståndet mot kommunismen.

När så Arvid skadas i en arbetsplatsolycka möts de båda pojkarna och under den första delen av romanen får man följa Ragnar under hans deltagande i kriget på den vita sidan, grymheter, kyla och en sorts vänskap hittar han där men han tänker ofta på Arvid. Den laddning som fanns för ett sekel sedan mellan de röda och de vita i det finska inbördeskriget har jag en smula koll på tack vare Kjell Westö s romaner (som fick mig att googla). Att det delade Finland för generationer framöver kände jag till men att det också var stora repressalier mot svenskar som stridit var både spännande och intressant att reflektera kring. Som alltid när jag blir nyfiken så blev det en riktig google-fest. Nya perspektiv på vår historia och hur Sverige blev Sverige kan jag inte motstå att lära mig mer om. Riktigt bra romaner gör det med mig, jag vill veta mer!

Både roman och inläsning får full pott!


Boken är nominerad till årets bok - vill man rösta så gör man det HÄR! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!