söndag 22 september 2019

berör och förstör - dikter för unga

På bokmässan så kan man hitta programpunkten om Berör och Förstör och det är en diktsamling med dikter för unga. Athena Farrokhzad och Kristoffer Folkhammar har gjort urvalet och de har kategoriserat dem i olika teman som fått namn av en strof. Jag läste den från pärm till pärm för några veckor sedan och de teman som jag återkommer till är Att allt ändå till sist skall multna och Det är enklare att älska orden.

Urvalet är brett med lyrik skriven i många olika stilar och former, författarna är alla bosatta i Sverige men flera har sitt ursprung någon annanstans. Särskilt drabbar Jila Mossaeds ord mig:

---
Någon gång vill jag dö i ett land
där människor kunde uttala mitt namn
---


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!