torsdag 9 juli 2020

Kuststigen: ramsvikslandet/soteleden

Hela foldern med karta hittar man här. 

En rejäl vandring är det om man tar sig an kuststigen/soteleden på Ramsvikslandet. Det är en mycket omväxlande vandring med både lättgådda stigar, lite mer krävande klättring och naturen skiftar från de kala hällarna i väster till ljudhedar, snårskog och betade hagar. Det är 14 kilometer men hade jag gått hela rundan hade det tagit mig drygt 5 timmar, nu vek jag av lite från den blå stigen och avverkade bara 11 km idag. Stigarna och lederna är superfint skyltade och nya trappor och stöttor fanns på många ställen, väldigt välordnat! Perfekt väder för en tur var det också, solsken utan att vara varmt och västanvinden mojnade framåt dagen.

Ramsvikslandet ligger nära populära orter som Smögen och Hunnebostrand och Nordens Ark är runt hörnet och det har avskräckt mig tidigare. Jag vill ju gärna uppleva naturen i hyfsat lugn och ro och helst ska det inte vara några turister (utan jag själv då ...) och trots att det var juli så var det stilla vår ute i naturen. Den enda folkstockningen jag egentligen upplevde var köerna när jag skulle köra från ön, då öppnades bron över sotekanalen och då blev det trångt. Nästa gång jag åker så ska jag köra tidig morgon, parkera i Haby och gå clock-wise. Längtar redan till nästa tur!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!