torsdag 16 juli 2020

Kuststigen: Härön


Jag fortsätter mina vandringar på den nymärkta kuststigen. Här på Tjörn är det 4 leder som ingår i satsningen (Sundsby, Säby, Dyrön och Härön) och extra kul var det att de bundit samman några slingor på Härön så att jag kunde gå en (för mig) lite ny runda på den vackra ön utanför Kyrkesund. Nästan 8 km blev det bland betande kor, ljunghedar, myrar och näckrosdammar omgivet av ett blått västerhav. Idag var det perfekt vandringsväder och kommer man tidigt på morgonen så är det inga problem att få parkering vid Linneviken. Senare på dagen är det närmast omöjligt så anse er tipsade om ni vill ta en tur. Kolla också tidtabellen till färjan om ni kommer tidigt, senare på dagen går färjan ofta men på morgonen bara en gång i timmen. Nu var skepparen snäll och svängde över med bara mig men sån tur har man kanske inte alltid. Superfin vandring i varierad natur och som bonus får man  uppleva ett litet bohuslänskt samhälle med sina typiska hus och sjöbodar. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!