lördag 9 mars 2013

vinn Alice Munro - tävling om Brinnande livet

Måhända hörde ni de stillsamma novellernas mästare Alice Munro i Lundströms bokradio idag?

Gjorde ni inte det så hoppa genast iväg till sr.se för att höra denna kloka dams tankar om skrivande och livet.

Jag har lyckan att kunna lotta ut hennes senaste novellsamling Brinnande livet. För att delta i utlottningen så ska du i kommentarsfältet tipsa mig om den bästa novell som du läst eller den novell som du skulle vilja läsa. Kommentar genererar en lott, dela på FB blir två lotter. Sista dag för att vara med är den 15 mars, vid midnatt stängs tävlingen och vinnaren meddelas här på bloggen den 16 mars.

Passa på, tipsa om noveller och vinn en sprillans ny novellsamling av en författare som ofta nämns som nästa nobelpristagaren!

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

24 kommentarer:

  1. jag är kass på att läsa noveller men
    har en par i mina bokhyllor:
    Tio stationer av Jenny Valentine
    Om himlen smälter av Hassan Loo Sattarvandi
    Kyssen av Merethe Lindström
    Nu ska jag lägga en av dem i väskan bara för. ;)

    SvaraRadera
  2. Munro är, pinsamt nog, en författare jag aldrig läst så självklart vill jag vara med och tävla! Min favoritnovell är något som klassiskt som Att döda ett barn. Skickligt skriven och känslan för detaljer är fantastisk i Dagermans text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mycket fin. Ett halvt ark papper är inte heller dum. Strindberg är ju det.

      Radera
  3. Åh, jag gillar Munro! Jag vill tipsa dig om Etgar Kerets novellsamling Åtta procent av ingenting. Tyckte väldigt mycket om den, men minns inte vad novellerna hetter (det var flera år sen jag läste den).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Keret är grymt bra. Han har gett ut två samlingar på sv och jag kan verkligen rekomendera honom!

      Radera
  4. Oj oj jag med mitt dåliga minne, vilken novell har jag kvar i minnet. Jo Edgar Allan Poe - Den svarta katten. En otäck liten historia.
    Jag har delat på facebook också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint tips! Du har två lotter!

      Radera
    2. Det här är en otroligt annorlunda novell ur Jonas Karlsson, Spelreglerna:
      Såhär skrev jag på min blogg:

      "Fjärde novellen: Bryt ut den här novellen, skriv den överallt, publicera den! I denna mammonfrossande tid borde vi läsa det här, här snuddar Karlsson vid meningen med livet, den mening som vi säger inte kan mätas i pengar och här är den beskriven på ett språk som nutiden kan förstå. Lysande!"

      Läs den och hela novellsamlingen

      Och sen kan jag gärna tävla om Munros nya. Hennes förra novellsamling hade jag lite dubier om, men nu har jag läst många fler noveller överhuvudtaget så jag ser på den läsningen på ett lite annat sätt......

      http://violensboksida.bloggplatsen.se/2013/03/10/9577527-alice-munros-noveller-vill-vinna-hos-och-dagarna-gar/

      blogg kansk inte ger nån extra poäng men so what. Jag vill ändå tipsa......

      Radera
    3. Klart att det blir två lotter. Tack för tipset om Jonas Karlsson. Jag gillar också honom skarpt!

      Radera
  5. Jag läser rätt lite noveller nuförtiden (fast försöker ju råda bot på det då;-)
    Men två som gjort stort intryck på mig så jag kommer ihåg dem efter alla dessa år är dels Skaebneanekdoter av Karen Blixen och så Giftas av August Strindberg.
    Har delat på FB också

    SvaraRadera
  6. Frederick Forsyths novellsamling Inga ormar på Irland slår jag gärna ett slag för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen, du har en lott. Den novellsamlingen har jag missat, tack för tips!

      Radera
  7. Jag tipsar mer än gärna om två novellsamlingar. Den första är helt outstanding och är både knivskarp, humoristisk och överraskande. En samling som består av tänkvärda små och intensiva samtidsberättelser från Israel: Åtta procent av ingenting av Etgar Keret.

    Den andra jag vill tipsa om är Chimamanda Ngozi Adichies samling Det där som nästan kväver dig, i vilken du känner igen hennes varma berättarröst. Hon har ett speciellt sätt att beskriva, t.ex. ur Äktenskapsarrangörerna: ”Ytterligare en detalj äktenskapsarrangörerna försummat att nämna – munnar som berättade sömnens historia, som kändes smetiga som gammalt tuggummi, som luktade som sophögarna vid Ogbetemarknaden”.

    Jag har tipsat om tävlingen här: https://www.facebook.com/litteraturkvalster

    Tack för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina tips, de är favoriter hos mig också, jag längtar efter Adichies nya roman som ska komma i vår.

      Radera
    2. O jag längtar också. Om jag inte missminner mig så heter den Americanah. Kommer den i vår menar du? Jag har skickat frågan till förlaget, men har inte fått något svar.

      Radera
    3. Ja,enligt vad jag läste i the Guardian så kommer den på eng i maj. Det blir fint!

      Radera
    4. *Besviken suck* Jag trodde att du menade på svenska. haha

      Radera
    5. Snart så är den här på svenska också :)

      Radera
  8. Jag älskar noveller, även om jag i nuläget läser det alldeles för sällan. Cora Sandels novell "Barnet som älskade vägar" har jag fastnat extra för. Gillar även många av Hemingways noveller - han gör sig bäst (enligt mig i alla fall) i små doser.

    Ska jag vara ärlig så är dock de flesta av mina favoritnoveller sådana som aldrig når det tryckta formatet - de återfinns istället på olika forum eller communities.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är med i utlottningen! Det vore kul om du tipsade om några av de communities som du tycker har läsavärda noveller, jag är urdålig på sådana och tipsar gärna vidare på novellvågen.

      Radera
  9. Jag gillar Jonas Karlssons skruvade noveller i novellsamlingen Spelreglerna. Jag tycker om att höra honom läsa sina noveller, de blir så mycket bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han läser sina texter fantastiskt bra!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!