tisdag 5 mars 2013

vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank - anmälan till novellcirkel

Hej vad det twittrar i kulingfart på bokbloggarhavet, novellvågorna går höga och plötsligt så var jag och Erika med novellcirkel!

Brombergs förlag bjuder in, tillsammans med oss, att läsa och samtala på nätet om Nathan Englanders novellsamling Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank.

Vad går det då ut på?

Jo, samtalet kring litteratur är så roligt! Genom att använda sociala medier så kan alla som vill vara med och prata om novellerna hänga på oavsett var man bor. Jag tänker att vi samtalar i gemensamma dokument via Gmail. För var och en av de åtta novellerna kommer det att finnas ett dokument att prata i där det tydligt står vilken datum som är sista samtalsdagen. När en novell är färdigdiskuterad publicerar vi tankar om novellen och kanske delar av samtalet på våra bloggar och har vi tur fortsätter samtalet sedan där i kommentarsrutor osv

Man anmäler sig via mail till mig (anna at joholofsson.se) och i anmälan skriver man namn, blogg och g-mail adress. (Finns att skaffa gratis om man inte har.) OBS! Man måste skicka en g-mailadress och även om man anmält sig på twitter så måste alla maila! Jag öppnar ett dokument redan idag och lägger till er efterhand som ni anmäler er. Första samtalet kommer att vi publicera den 20 mars som är recdag för samlingen. Sedan tänker vi att vi pratar vidare i en ganska rask takt om ca en - två noveller per vecka. Det betyder att vi ägnar ungefär en dryg månad åt de åtta texterna och att alla deltar så mycket som de har lust men... För att det ska bli nätsamtal av så är det ett minimum är att man läser, deltar någon gång i varje novellsamtal samt publicerar tankar om novellen och de gemensamma samtalen på sin blogg. Pratar vi på twitter om samlingen så använder vi #englander så att vi hittar varandra.

Förlaget har lovat att sponsra oss med 10 böcker, man kan få boken tillsänd per post eller som e-bok på mejlen. För bok vänder man sig till info@brombergs.se Först till kvarn gäller, i skrivande stund finns tre platser kvar.

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

16 kommentarer:

  1. Låter spännande och roligt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skynda dig att hoppa på! Maila till Brombergs och paxa en bok :-)

      Radera
    2. Jag har mejlat och hoppas på tur :-)

      Radera
    3. Då håller jag tummarna!

      Radera
    4. Fick mejl om att bok är på väg :-)

      Radera
    5. Kul! Då får du maila mig en g.mail adress också så är du på banan!

      Radera
  2. Jag kollar om de har någon bok kvar och återkommer, det låter onekligen intressant.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla och maila sedan till mig. Håller tummarna!

      Radera
  3. Jag är med! Och har skaffat mig en gmail-adress med prefixet fruesbocker. Och bok är på väg! :) Spännande, hoppas på mer info om hur man hittar dokumentet och så. Är inte så jätteteknisk. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar med att lägga till dig. Sedan går du till din gmail, loggar in och då ska du ha ett dokument i din mail. Det är gemensamt, du öppnar, skriver och det automatsparas. Alla kan skriva samtidigt!

      Radera
  4. Låter spännande!
    Ser att du läser Vattnet i mars. Den ligger här hemma och väntar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började igår och den är bra! Det kom lite annat oväntat emellan bara :)

      Radera
  5. Vad roligt, jag fick nyss hem boken och ska börja läsa de närmaste dagarna, tänkte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara maila mig din g.mail om du vill vara med i cirkeln!

      Radera
    2. Tack, jag ska gärna delta i samtalet senare, men tror inte jag har tid nog för att kunna delta i cirkeln på något bra sätt :/

      Radera
    3. Då får vi kika på din blogg då. Det är ett opretentiöst upplägg annars med ett delat dokument där man läser/skriver så mycket som man har lust. Du får hojta om du ändrar dig!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!