onsdag 20 mars 2013

Etgar Keret - en israelisk novellist


Noveller är perfekt läsning så här i stressiga marsdagar. Etgar Kerets kortkorta texter i Åtta procent av Ingenting är som små filmsnuttar ur olika människors liv. Novellerna utspelar sig alla i Israel men den här novellsamlingen är huvudsakligen inte en politisk kommentar även om Keret driver hejdlöst med olika religiösa och kulturella uttryck från sitt hemland. När jag läser dem tänker jag mig dem berättade i en bar efter ett par öl och några killar som drar igång. Har du hört om... Det skulle kunna var grabbgänget i bastun med för den delen och berättelserna är fyllda av absurditeter, humor och snabba vändningar. Snabba klipp, snabbt tempo och lättläst med underfundigt tuggmotstånd och samlingen ger mig en annan bild av Israel än de jag brukar få till mig. Konflikterna och det otrygga samhället finns där i bakgrunden men först och främst är detta en samling burleska historier där fantasi och verklighet på ett skruvat sätt flyter samman. Perfekt novellsamling när man har en liten stund över och längtar efter att bli underhållen!

- texten är delvis en repris från 2010 -

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

6 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på Etgar Keret. Har läst och hört lite i bloggvärlden om honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva! Det är korta små texter som man kan läsa nu och då.

      Radera
  2. Och så är han tydligen en av Jonas Karlsson favoritnovellister. Själv gillar jag både Etgar och Jonas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag läste på Englanders hemsida att han övetsätter Kerets pjäser...

      Radera
  3. Åh detta är en av mina absoluta favoriter. Helt fantastiska små berättelser, som både är mycket ahaa i och humor. Gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, planerar att läsa mer av honom snart!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!