tisdag 28 juli 2020

långa listan är här - Man Booker är tradition!


The Booker Prize for Fiction is open to writers of any nationality, writing in English and published in the UK or Ireland.
The 2020 longlist, or ‘The Booker Dozen’, of 13 novels, is:
Author (country/territory)            Title (imprint)
Diane Cook (USA)                           The New Wilderness (Oneworld Publications)
Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe) This Mournable Body (Faber & Faber)
Avni Doshi (USA)                             Burnt Sugar (Hamish Hamilton, Penguin Random House)
Gabriel Krauze (UK)                        Who They Was (4th Estate, HarperCollins)
Hilary Mantel (UK)                          The Mirror & The Light (4th Estate, HarperCollins)
Colum McCann (Ireland/USA)     Apeirogon (Bloomsbury Publishing) 
Maaza Mengiste (Ethiopia/USA) The Shadow King (Canongate Books)
Kiley Reid (USA)                              Such a Fun Age (Bloomsbury Circus, Bloomsbury Publishing)
Brandon Taylor (USA)                    Real Life (Originals, Daunt Books Publishing)       
Anne Tyler (USA)                            Redhead by The Side of The Road (Chatto & Windus, Vintage)
Douglas Stuart (Scotland/USA)  Shuggie Bain (Picador, Pan Macmillan)
Sophie Ward (UK)                           Love and Other Thought Experiments (Corsair, Little, Brown)
C Pam Zhang (USA)                       How Much of These Hills is Gold (Virago, Little, Brown)
Varje år så här i slutet av sommaren så tillkännages Man Bookers långa lista, och varje år så plockar jag ut några titlar som jag vill läsa. I år blir det givet att jag läser Hilary Mantels The Mirror and the Light, den håller jag på med redan. Sedan har jag i min bokvagn i stan This Mournable Body av Tsitsi Dangarembga och Maaza Mengistes The Shadow King. Båda köpte jag på min resa till Sydafrika förra året och de väntar verkligen på att läsas! 
Ovanligt är att det inte är en enda författare från Asien eller Oceanien nominerad i år. Det brukar vara en Indisk eller pakistansk författare och ofta också någon från Australien eller Nya Zealand. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!