söndag 6 oktober 2019

berit älskar russin - en perfekt bok för bokstaven E


Usch nej, jag älskar inte russin. Ni som är min ålder och gick på kalas på 70-talet minns ju hur det låg små russinpaket i godispåsen. Och en clementin. När man ville ha godis ... Hur som, den här boken handlar inte alls om russin som man äter utan om en söt liten gose-ekorre som har en nos som liknar ett russin. Berit ska gå på kalas till Aron och i leksaksaffären så ser hon den sötaste av ekorrar, mamma gillar den också och köper den som present. Det är bara det att Berit nog tror att Aron helst skulle vilja ha slajm. Gose-Ekorren vill hon helst behålla själv! 

Jag är riktigt förtjust i den här nya bilderboken som Annica Hedin och Per Gustavsson gjort. I Berit älskar russin  finns en historia som många barn kan relatera till, vem har inte köpt en present som man helst velat ha själv och hur besviken blir man inte när mottagaren inte alls gillar den lika mycket som man själv? Där finns många scener som man kan stanna upp vid och samtala runt med eleverna och texten är tydligt och humoristiskt illustrerad. Jag kommer absolut använda den här boken som högläsningsbok för mina elever som har utmaningar i sin språkutveckling nästa vecka. Bokstaven i årskuse 1 är E och djuret som vi ska lära oss om är ekorren, boken om Berit är perfekt! 

2 kommentarer:

  1. Min 15-månaders älskar russin, men jag får lite dåligt samvete av att ge henne det. Om hon bara visste vad mycket godare saker det finns. Haha :)

    SvaraRadera
  2. veckans fråga: Vad säger ett russin?
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2015/11/vad-sager-ett-russin.html

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!