söndag 20 oktober 2019

augustinomineringar - några gissningar

I dag på sen eftermiddag så avslöjas de nominerade till årets augustpris. Det är alltid lika spännande att se vilka titlar som ska lyftas fram ur det senaste årets utgivning. Jag har kikat igenom min läsning och har några favoriter som jag hoppas på.

I den skönlitterära klassen så skulle det vara fint att få se Osebol av Marit Kapla och Testamente av Nina Wähä. Geniet från Breslau av Lena Einhorn hoppas jag också på och Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård är given. Ska jag nämna ytterligare en kandidat så är kanske Björnkvinnan av Karolina Ramqvist en text som ligger i tiden. (Klicka på titlarna så kommer ni till en längre text om boken.)

I fackklassen så är jag inte alls lika välorienterad. Jag lyssnade på Gunnar Broberg på bokmässan och hans biografi över Linné - Mannen som ordnade naturen tror jag kan vara aktuell, likaså Anna-Karin Palms biografi över Selma Lagerlöf - Jag vill sätta världen i rörelse. Ingen av dem har jag läst men en bok jag har läst som kanske kan räknas som fackbok är Ålevangeliet av Patrik Svensson, den tyckte jag mycket om.

I barn och ungdomsklassen så har jag ännu sämre koll men jag har läst Så mycket kärlek kan inte dö av Moni Nilsson som var mycket fin. Den fina Min syster är ett spöke och andra dikter av Lena Sjöberg har jag både läst och älskat. Den passar dessutom precis som Folk av Emma och Lisen Adbåge väldigt bra att arbeta med i skolan. De titlarna hoppas jag på.

Ser fram emot kvart i sex ikväll, då ska jag hitta en livestream för att följa kalaset från Södra teatern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!