söndag 25 augusti 2019

geniet från Breslau - Lena Einhorn



Nästan hela tågresan till och från Humlebeck igår ägnades åt Lena Einhorns inläsning av hennes roman Geniet från Breslau. Erkännas skall att jag slumrade till några gånger så jag har fått lyssna igen, lyssna om idag när huvudet var piggare. Det där omlyssnandet gjorde då inget eftersom det här är en helt fantastisk roman, jag vet inte riktigt vad jag ska placera den i för genre men riktigt bra läsning var det helt klart. Det är en roman baserad på verkliga människors liv och de två huvudpersonerna är Clara och Fritz. De är båda av judisk börd och de växer upp i Breslau, södra Tyskland. Tiden är kring förra sekelskiftet och de båda är mycket intresserade av kemi.

Clara har ingen möjlighet att utbilda sig i vanliga skolor men lyckas ta studenten som privatist, Fritz studerar på gymnasiet och förväntas ta över hans fars fabrik. De två möts på en dansskola och dagen innan Fritz beger sig av till Berlin utbyter de en första kyss. Åren går och Clara får möjlighet att arbeta i laboratoriet och blir Tysklands första kvinnliga doktor i fysik (kemi är inget eget ämne). När Fritz är biträdande professor återvänder han till Bresalu för att be om Claras hand. När hon väljer giftemål så väljer hon automatiskt bort sin karriär som vetenskapsman, Fritz däremot gör sig snart ett namn. Berättelsen diskuterar vetenskapens framsteg och befinner sig mitt i den tid innan första världskriget som blir en brytningstid mellan det traditionella och det moderna. I England talar man ofta om att den viktorianska eran tar slut med WW1 och i Tyskland så är det en liknande process, bara så pass att jag inte hade koll. Därför blev den här boken extra intressant,  särskilt som Sveriges band till den tyska kulturen och universiteten varit mycket starka genom åren.

Ni som känner mig vet att jag är en googlare, och i det här fallet så skulle jag googlat efteråt och inte under läsningen, mer avslöjas inte men om ni som jag gillar att googla så vänta! Det här är en bok som har nämnts i samband med Augustpriset och jag skulle inte alls bli förvånad om den blir nominerad. Så var det bara då i vilken klass? Fack eller skön? Oavsett så rekommenderar jag den som läsning till alla!

Vill man höra Lena Einhorn på mässan så framträder hon där på torsdagen, jag ska absolut lyssna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!