söndag 4 augusti 2019

en ros är en ros är en ros




Bor man i Bohuslän i ett litet vitt hus så ska man ha röda klätterrosor längs fasaden. Det är lag på det. I den tjugoförsta sommaren i högsommarens tid så var det då dags att följa påbudet. I våras planterade jag enligt alla konstens regler rosorna, sedan ville jag ordna med taket och måla fasaden innan de blev för stora och självklart få dit en fin spaljé. Hjälp med den har jag fått av H som gått in för uppgiften med stor entusiasm. Han har mätt, sågat och oljebehandlat. Jag har grundmålat, målat igen och lagt mig i designen och med lagarbete på hög nivå så är spaljén nu klar. Nu ska bara rosorna växa och resten av rabatten grävas och jordförbättras och planteras. Jag tänker stockrosor och lavendel eller kantnepeta, vita/limefärgade pioner och något mer. Det här är ett långtidsprojekt som känns fint att ha sjösatt. Har ni tips på växter? 





Inspo. Stockrosor på Klädesholmen. 

2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!