tisdag 27 augusti 2019

transit - Rachel Cusk



Transit av Rachel Cusk är mitt första möte med den kanadensiska/brittiska författaren som under våren var mycket omskriven. Eftersom jag skulle lyssna till henne på Louisiana Literature i helgen så bestämde jag mig för att läsa men läsningen gick trögt. Det fick bli att lyssna istället, den brittiska inläsningen var dessvärre inläst med onödigt mycket inlevelse så jag störde mig en hel del på de olika dialekterna ... Inte alls konstigt att förlaget valt att spela in den just så för i Transit är det möten med många olika sorters människor som formar författaren Fayes vardag i London. Hon har lämnat in man och sitt hem i South Downs (hej, hej vackra natur!) och köper ett renoveringsobjekt på en bra adress i London. För henne och baronen blir det nya livet i storstaden som om att de träder in i en film och Faye observerar och återger det hon hör, ser och upplever i den bok hon skriver. Det här är alltså en roman om en författare som skriver en roman och dessutom om en författare som inte känner sig som hemma någonstans. Det nya huset är ännu inte ett hem och kvarteren där hon måste fördriva dagen när huset renoveras skapar möten med människor som är angelägna att berätta sin historia. Faye lyssnar, Faye skriver och Faye som utsätts för olika prövningar står stoiskt mitt i storstadsvimlet och funderar över hur hennes framtida liv skall gestalta sig.

Jag hoppas att de andra delarna i trilogin läses in på svenska, det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!