torsdag 22 augusti 2019

förstå och arbeta med språkstörning - ytterligare en lärpocket



Natur & Kultur har en serie som de kallar lärpocket och det senaste tillskottet i den familjen är en lättläst och välskriven sammanfattning kring diagnosen språkstörning.

Anna Eva Hallin är logoped och forskare på Karolinska institutet och hennes skrift Förstå och arbeta med språkstörning vänder sig till alla som vill veta mer om diagnosen. Eftersom boken är såpass tunn och skriven på ett lättillgängligt språk så kan jag rekommendera den för både föräldrar och skolpersonal, som introduktion och praktisk tipsbok så fungerar den mycket bra. På skolan där jag arbetar så har vi många elever som befinner sig i språklig sårbarhet och oavsett om de har funktionsvariationen språkstörning eller ej så finns där många kloka tankar i den här boken som man kan reflektera över generellt när man planerar lärmiljöer och undervisning. Resonemangen kring visuellt stöd och insatserna som man kan göra för att öka den språkliga tillgängligheten ska jag genast ta med mig i de rådgivande samtal som jag för i mitt yrke. Mer kunskap om de svårigheter som språkstörning för med sig behöver absolut spridas. Själv ska jag gå en utbildning på SPSM i höst och med tanke på att det finns 1 - 2 elever i varje klass som lever med språkstörning så är det angeläget att vi är många som lär oss mer. Då är en sådan här lårpocket perfekt. Man läser den på en timme och får grunderna till sig. Perfekt!

Länksamling för den som vill läsa mer hittar ni här! 

PS. Vill ni läsa min tankar om boken Språklig sårbarhet i förskola och skola (av Barbro BruceEva SventeliusUlrika IvarssonAnna-Karin Svensson, 2016) så är det bara att klicka sig vidare. Under taggen lärartankar kan man följa mitt arbete som speciallärare på en F - 6-skola i Göteborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!