söndag 11 augusti 2019

vem dödade min far - Édouard Louis

Vem dödade min far av Édouard Louis är en kort essäliknande text av den franske författaren som blev mycket uppmärksammad för debutromanen Göra sig kvitt Eddy Bellegeule. I den berättar han om hur han bokstavligen var tvungen att lämna den lilla ort han vuxit upp i och bryta med med den sociala kontext som var vardag och dessutom lämna sin familj. Han lämnade för att kunna andas fritt, för att fly fattigdomen, för att kunna leva som öppet homosexuell och för att studera sociologi och han använder egna erfarenheter som utgångspunkt i sina undersökningar av mönster i samhället.

I den här senaste texten glimtar en far fram som jag inte riktigt mött förut, en far som var levnadsglad och hade drömmar, ville väl men inte riktigt förmådde och som maldes ned av arbete och svårigheten att ge sin familj ett gott liv. Där finns dessutom sonens ilska över systemet som brutit ned hans far och på så vis kan man se den här texten som en kärleksfull sådan. Jag har också läst Våldets historia  och alla tre texterna har en stark samhällskritisk blick på det Frankrike som Louis upplever. Den sociala nedrustningen, klassamhället, synen på manlighet och det självklara våldet som finns både inom familjer och i samhället, det våld som riktas mot det avvikande och de svaga är teman som återkommer. Det var fint att i Vem dödade min far också läsa om omtanken och stoltheten mitt all ilska, om kärlek och acceptans mellan far och son mitt i det oändligt sorgliga.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!