tisdag 13 augusti 2019

gott om tid - Bodil Jönsson

Ja, dagen innan jag börjar arbeta igen efter semester så passar det väl bra att skriva om Bodil Jönssons Gott om tid. 20 år efter det att hennes braksuccébok Tio tankar om tid kom ut så följer hon upp den med en uppdaterad version, en del av texterna är de samma och annat är helt nytt. Andemeningen känner man igen i de båda böckerna, du har gott om tid - det handlar bara om vad du väljer att göra med den. I den nya boken så skriver Jönsson en hel del om hur det nya digitala samhället påverkar vår koncentration och uppmärksamhet, hur vår försiktiga uppfostran skapar otrygga barn och hur den ständiga tillgången på information både hjälper och stressar oss.

En av de delar som jag fastnar för är det där med styckad och ostyckad tid. Att skapa så många tillfällen som möjligt med ostyckad tid menar Jönsson är en förutsättning för tänkande, kreativitet och vila. Hon skriver också om rutinernas trygghet som gör att tid friställs, framförhållning och planering gör att tidskrävande och energislukande akututryckningar kan undvikas. Vi är många som behöver ha tydligare gräns mellan arbete och fritid och hon förespråkar detox, ingen media, ingen mobil, ingen fullspäckad kalender. Min sommar har varit full av ostyckad tid och med en tom kalender. Jag behövde verkligen försöka bli van att kunna skrota runt och ta det som det kommer. Det är verkligen en utmaning för en sån som mig, inte för att jag alltid vill vara social eller aktiv men låt oss inse att det är ensamt när man är ensam själv vecka efter vecka. Det blev tvunget att koppla in bredbandet, annars hade det inte gått. Stimulans och vila i balans är helt klart det bästa receptet. Det har gått sådär men jag får träna på.

Kvar från den förra boken är den starka uppmaningen att se på tiden som något som kommer och inte som går. Hur den är är så är ju tiden i en mängd sammanhang (inte minst i livet) ändlig och därför så är det svårt att riktigt göra den tankevändan. Jag borde döpa om min blogg till Och dagarna kommer ... Det här är en riktigt fin bok som passar alla. Ung som gammal, alla förhåller sig på något sätt till tid. Ljudboken är inläst av Bodil själv och det är jättefin lyssning. Hon är en nestor och säger så kloka saker som man bara inte kan säga emot! Man kan dessutom lyssna på Bodil Jönsson på årets mässa. Seminariet heter Tankar om tid och paus. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!