torsdag 1 augusti 2019

en sommar i Devon - Lucy Diamond



En sommar i Devon av Lucy Diamond är en sån där engelsk feelgood där du vet ungefär vad du kommer att få och den vetskapen fungerar precis som den ska på mig som läser. Känslan av att allt är tryggt och mysigt och en aning fnissigt emellanåt. Underhållande, härliga miljöer med vackert väder och så förstås några förvecklingar som i slutet ordnar upp sig. Perfekt. För mig som blev änka förra året så är det dock lite tradigt att nästa alla böcker av det här slaget har en änka i huvudrollen, ofta en kvinna som förlitat sig på sin man både ekonomiskt, socialt och praktiskt. Änkan stöter på hemligheter som dolts i familjen eller släkten och  tar sig an sin nya situation genom att festa loss, starta företag, renovera hus, ordna fester eller för den delen bada naken.

Verkligheten ser inte sådan ut, jag vet. Men som Jenny Colgan sa med ett snörp på munnen när jag ställde en fråga till henne häromåret om hur hon väver in samtiden i sina böcker (vilket jag tycker hon gör supersnyggt) så handlar den här genren bara om verklighetsflykt. Lagom balans mellan charmiga miljöer, trassliga relationer, dråpligheter, överraskningar och svärta så har man en bra feelgood. Det här är en sådan. Perfekt sensommarläsning!

2 kommentarer:

  1. får kanske läsa, besökte bland annat Devon och Exeter förra veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vacker natur! Det är en feelgood med lagom mycket svärta.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!