onsdag 7 augusti 2019

gårdagens sommar - Ingrid le Roux

Mandelas hem i Soweto som vi körde förbi.
Jag lyssnade till hans självbiografi Vägen till Frihet under resan. 

Första gången jag hörde talas om organisationen Philani var under min resa till Sydafrika i februari. Vår guide var engagerad i verksamheten och uppmanade alla som kunde att skänka en slant till deras oförtröttliga arbete med att hjälpa mödrar och barn till ett hälsosammare och friskare liv. Ordet philani är förresten zulu och betyder just att leva i god hälsa. Idag hade jag möjlighet att höra grundaren och läkaren Ingrid le Rouxs sommarprat där hon berättade lite om sin gärning i Sydafrika. Jag blir alltid så tagen av människor som använder sina kunskaper och alla sina förmågor till att göra skillnad. Skillnad inte bara för sig själva och sin familj utan för ett stort antal kvinnor som utbildats vid deras center och en mycket stor mängd barn. Alla gåvor är välkomna och vill man göra skillnad i det lilla är det enkelt, en liten summa gör stor nytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!