lördag 8 februari 2020

en giftig skandal - Agatha Christie kommer till Skövde



I En giftig skandal fortsätter Kristina Appelqvist att berätta om litteraturvetaren Helena Waller som arbetar vid Västgöta Universitet. I Skövde planeras en deckarfestival och hedersgäster är ett forskande par från England som skall föreläsa på universitetet om Agatha Christie, samtidigt blir fakulteten kontaktad om ett fynd på en vind. Den pensionerade domaren har funnit en bunt brev som tycks vara skrivna av Christie. På självaste festen som inviger festivalen så faller en av deltagarna död ned, förgiftad. Helena, reportern Frida och rektorn Emma dras alla in i det som tycks vara en serie mord med Agatha Christies böcker som förlaga.

Appelqvists pusseldeckare är alltid läsvärda men den här gången tycker jag att kopplingen till Agatha Christies böcker skapar en extra twist. Jag lyssnade på boken inläst och det är en perfekt, långsam och vänlig underhållning i en genre som inte särskilt ofta skrivs längre. Jag gillar universitetsmiljön och fick lust att se kommisarie Morse (oklart varför egentligen då Skövde och Oxford inte precis är jämförbara). Jag har haft en resa på lut till Devon i juni och nu blev jag riktigt sugen på att inkludera Agatha Christies sommarhus på rutten. Visst ser Greenway spännande ut?

Vallebygden är välkänd för mig men det är klart att har man inte besökt Varnhem i körsbärstid så så man absolut ta en sväng dit också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!