lördag 22 februari 2020

mitt storslagna liv - Jenny Jägerfeld



Grattis Jenny Jägerfeld till Heffaklumpenpriset som delades ut häromdagen!

Förra årets augustprisnominerade roman Mitt storslagna liv är säkert en av anledningarna till den fina utmärkelsen men kanske är det också en alla de ungdomsromaner som handlar om barn och ungas funktionsvariationer och psykiska ohälsa som premieras. Jag måste säga att Comedy Queen är min absoluta favoritbok hittills men romanen om Sigge som snart skall börja sexan är också mycket charmig. Sigge har flyttat till ett litet samhälle i Östergötland, hela sommarlovet ligger framför honom och han vill bara helst av allt trycka på starta om-knappen i livet. Han gillar att uppfinna saker, åka inlines och umgås hellre med djur än med människor. Hans brokiga familj består av mormor - som äger hotellet de nu bor på, en mamma som just nu är arbetslös och två yngre systrar och så en massa djur. När sköldpaddan rymmer så kommer Sigge i kontakt med grannflickan, och kanske kan han ha hittat en vän?

Det här är en humoristisk roman om en udda kille som kanske, kanske kan hitta en plats som han kan trivas på. Jag kan tänka mig att det här är en fin högläsningsroman och det finns många saker att samtala om under läsning. Ska man läsa själv så passar den åk 4 eller 5 men som högläsning så kan jag tänka mig åk 3 på våren. Jag läser att det skall bli två böcker till om Sigge, finemang!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!