torsdag 20 februari 2020

en halv värld bort - Mike Gayle



En halv värld bort av Mike Gayle får bli den bok som smyger igång bloggen såhär efter resan. Bilder från Indien och texter om de böcker jag läst den senaste veckan kommer efter hand. Dessvärre har jag dragit med mig någon bacill hem från resan så pigg är jag inte. En kort text om den fina romanen jag lyssnat på det senaste dygnet orkar jag ändå knappa ner. En halv värld bort har ett omslag som missleder mig rejält, omslaget signalerar feelgood och det här är en på många sätt allvarligare roman. Kerry är runt de fyrtio och lever ensam med sin son, hon städar i privathem för att försörja sig och hon tänker ofta på den lillebror hon vet finns. När Kerry var tio och brodern två så placerades de båda i fosterhem och sedan dess har hon inte träffat sin lille bror. Hon har aldrig slutat leta efter honom och till sist anlitar hon en privatdetektiv.

I en stor lägenhet bor advokaten Noah med sin fru och sin dotter och äktenskapet är på väg att krackelera. Hans fru är trött på att Noah inte vill prata om sina känslor och trots att de på ytan har allt så är det något som fattas i relationen. När paret får missfall, ett efterlängtat barn förblir ofött och frun känner sig övergiven så får hon nog. Samtidigt får Noah ett brev från en kvinna som påstår att hon är hans syster. Han vet att han är adopterad men han trodde sig inte ha några biologiska släktingar i livet. Nu har han tydligen en syster och en systerson.

Noah och Kerry möts och en spirande relation startas, det är bara det att det inte finns tid för att ta allt i långsam takt. Kerry bär på en hemlighet och hon är desperat, hon vill så gärna att hennes son skall få lära känna en familj. Han är bara tio och ska inte behöva vara ensam i världen. Utan att avslöja för mycket av handlingen så kan jag berätta att det här var en mycket berörande roman, Kerry och Noah blir riktiga människor och man lever intensivt med dem genom hela boken. Trots att den är lättläst så är temana med svår sjukdom, familjeband och identitet inte lättviktigt behandlat. Jag hoppas att många hittar till den här boken, det är den värd!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle valt bort den pga texten på framsidan - det där om att ha samma mamma men inte bo på samma gata och vad det nu var... Den såg för gullig ut och fick mig att tänka på en bok om ett tvillingpar som jag läste som barn, där ena flickan bodde hos mamman och andra flickan bodde hos pappan. Men din recension gjorde mig nyfiken! Nu har jag lagt boken i önskelistan.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, omslaget förvillar verkligen här. Visst är det en lättläst roman men den har en sorglig botten som berör.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!