lördag 23 maj 2020

falska toner och söta vinbär - del 5 i Huskvarnasviten

Falska toner och söta vinbär tar oss åter till trakten kring Huskvarna. Ewa Klingberg skriver i den här serien feelgoodare som växlar nutid och historisk tid och berättelsen har en plats eller en sak gemensamt. I den här senaste boken är det platsen Brunstorp som står i centrum. Där bodde Agnes på 1800-talet och just under den tiden tillverkas vinbärsvin i trakten. Vintillverkningen på Brunstorp går sådär och Agnes tar tjänst på en närliggande gård för att försöka ta reda på hur de gör för att lyckas, där möter hon både Sven och Carl och livet tar en ny vända.

Till Brunstorp i nutid kommer  Therese i början av sommaren för att skriva klart en bok. Hon har hyrt en stuga på gården och hoppas att miljöombytet skall förlösa henne från skrivkrampen. Beatrice, som är en yngre släkting till Agnes,  driver ett café på gården och det fungerar som traktens mötesplats. Snart möter Therese gårdens biodlare och tycke uppstår och i båda berättelserna är kärlekshistorierna bärare av handlingen.

Ewa Klingberg skriver charmiga historier som snyggt blandar nutid och dåtid och jag rekommenderar verkligen alla som vill läsa något lättsamt att plocka upp hennes böcker. Jag ska erkänna att jag var mer förtjust i några av de tidigare böckerna i serien, kanske är det för att i den här så är Therese historiker från Göteborg och hon ska skriva lättläst för barn och unga. Livet i Göteborg känns lite schablonartat beskrivet och det blir lite platt. Däremot, som nästan alltid, så läser jag den historiska delen av romanen med glädje och jag ser fram emot att läsa fler rent historiska romaner av Klingberg. Får man önska det?

Gillar man svensk feelgood och redan läst alla böcker i sviten om Huskvarna så tycker jag man ska ta sig an serien om begravningsbyrån Tranan. Härlig sommarläsning!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!