måndag 8 juni 2020

under mattan - en briljant barnbok kanske mest för vuxna?


Jag har sådan tur att jag har en boklangare på jobbet. Förutom att jag själv är en sån som prackar på folk böcker till höger och vänster så har jag alltså en småbarnsförälder och kollega  som har full koll på bilderböcker. Jag själv har ett ganska ok och hyfsat beprövat lager men hon hittar alltid någon ny som vi bara måste pröva. Nu kom hon med Under mattan. Alltså hur underbar är den inte! Sara Lövestam har skrivit en humoristisk och slagfärdig text och Per Gustavssons bilder är som vanligt helt suveräna. Igenkänningen på allt skräp, alla konflikter och gnäll, alla monster som sopas under mattan för att de sedan ska börja leva ett eget liv - och såklart sluta i en rejäl urladdning - är så klockren. Aldrig är väl luften så lätt att andas som när man har skakat den där mattan, vädrat ut och kan börja om med ett helt slätt och fint golv att leka på igen.  


Men jag har mina aningar om att den tilltalar vuxna mer än barn. Rätta mig om jag har fel alla ni som läser regelbundet för yngre barn. För mina elever i åk 2 är den perfekt. De är stora nog att hantera de ganska läskiga bilderna och förstå sig på det faktum att sopa något under mattan både kan användas bokstavligt och bildligt. Nu ska jag bara ta mig en funderare på hur man skulle kunna jobba med den här boken på ett bra sätt. Vi har alltid fokus språkutveckling, värdegrund och året som gått har handlat mycket om att hantera sin känslor. Hitta ord för det man tänker och känner och kunna sätta sig in i hur andra tänker och känner. Tur att jag har så fina kollegor att diskutera didaktik med, om jag hade en smula mer energi så skulle jag faktiskt vilja samla ihop vårt arbete till en metodbok. Det skulle vara så skoj! Förlagen är ni sugna? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!