torsdag 7 maj 2020

bakvatten - åter till Norrland



Man kan tro att jag snöat in på böcker som utspelar sig i norra Sverige den här våren - dags för ännu en en fantastiskt fin roman som utspelar sig Västerbottens inland. Bakvatten av Maria Broberg är en roman om ett försvinnande, pojken Nilas försvinner oförklarligt en dag och det krossar den lilla familjen som bor i byn. Håkan, som är Nilas halvbror, lever hela sitt liv med tankarna på sin lillebror och modern Margareta tar hemligheterna med sig i graven.

Romanen utspelar sig i fler tider, både i Margaretas ungdom, Håkans barndom och i nutid och genom hela texten så drar ett stråk av sorgsenhet, skuld och ånger. Håkan är barnet som älskar sin styvfar, han är tonåringen som bara vill frigöra sig och skapa ett plats för sig själv och han är den vuxne mannen som har förtvivlat svårt att få fatt i sina känslor. Mycket läsvärt och miljöerna med fjällen, skogen, älven och myren är så vackert gestaltade. Jag får sådan lust att se den här naturen, jag måste åka tåg mellan Luleå och Narvik och stanna däremellan. Nästa sommar kanske?

Fler aktuella böcker som utspelar sig i den norra landsänden är Sen for jag hem, Ödesmark och Jag ser allt du gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!