fredag 15 maj 2020

i sommar blir det nog bättre - Sisko Savonlahti



En chick-lit som utspelar sig i Helsingfors, kan det va nåt?

I Sisko Savonlahtis I sommar blir det nog bättre så får vi följa en kvinna som mest av allt vill äta chips ochs dip till middag, är för gammal för att skriva texter om ungdomar och för ung för att ge livsråd, mest av allt räknar efter hur länge sedan det var som hennes ex lämnade henne och som är en mästare på att skjuta upp saker. Hon ska söka ett jobb en annan dag, hon ska städa upp i sitt liv en annan dag och när sommarn kommer så blir det nog bättre. Riktigt hur det ska hända vet hon inte och kanske är det den där handlingsförlamningen som jag irriterar mig på. Livet blir liksom inte bättre av sig själv. Sorry, men det är som i det där talesättet: Bara hönan kan ligga och få jobbet gjort.

Jag var inte överdrivet förtjust i den här romanen faktiskt. Kanske passar den någon annan bättre, jag tycker att genren för att vara bra behöver något av följande: en ironisk distans, humor, romantik eller rappa dialoger för att jag ska fastna och inget av det hittade jag. Ett blekt betyg från mig alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!