fredag 13 april 2012

bokbloggsjerkan reser över Atlanten


Vilken nordamerikansk författare vill du puffa för? Så lyder veckans bokbloggsjerka och jag har ett gäng fantastiska på lut. Svårt att välja helt klart, med tanke på de senaste dagarna läsning så befinner jag mig i tanken hos överlevande från förintelsen så därför får det bli Nicole Krauss. Hittills har jag läst Kärlekens Historia och Det stora huset och de är båda fantastiska romaner. Please meet Nicole Krauss!



Vill man läsa om fler av mina nordamerikanska favoriter så är hittar man dem här!

26 kommentarer:

  1. Javisst är det svårt att välja när det finns så många tänkbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Auster och Hustvedt låg nära till hands.

      Radera
  2. Tänkte Jerka imorgon...valet var enkelt för mig. Nicole Krauss såklart! Det känns som vi har varit inne på samma bokspår den senaste veckan!

    Så det blir nog ett tips till om denna fantastiska kvinna :) Om jag inte tänker om- och väljer hennes man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt mysko att vi tänker lika, nu är maken iofs också bra. Jag har bara läst extremt högt... av honom men det är ju en bok att älska!

      Radera
    2. Har även jag bara läst Extremt högt, och det var mitt aber med att välja honom. Men jag gillar den så mycket så det är värt lika mycket som säg 4 böcker hos någon annan.

      Men Nicole... Det stora huset!

      Radera
  3. Detta var en väldigt svår bokbloggsjerka, har fortfarande inte bestämt mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hamnat i NY bara den stan kunde ha en egen jerka ...

      Radera
  4. Jag har aldrig hört talas om Nicole Krauss. Fortsätter jerkan så här så kommer jag att ha mängder av författare att kolla upp när den är slut :)

    SvaraRadera
  5. Jasså är hon tillsammans med Foer? Det var intressant. Jag gillar WW2-skildringar så nu har jag nåt att tänka på:-) Älskade Extremely loud...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärlekens historia ska du läsa om du gillar att läsa om livet efter ww2. Lysande!

      Radera
  6. Tack för tipset! Har aldrig läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Hoppas du fick lust nu då för hon är bra!

      Radera
  7. Intressant tips. Som sagt var, det blir många tips i jerkan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt kul tycker jag, med många nya författare som man annars hade missat!

      Radera
  8. Guldtips är det! Man utan minne dock inte alls lika bra; rasade ihop efter hand (för mej).
    Jag försöker bevaka Austers nya, Winter Journal, som redan finns på spanska och turkiska, på engelska först i aug/sept, svenska dec-jan!
    (Kolla hos mej)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jan att du håller kollen! Jag tror att jag hoppar över Man utan minne då för jag vill inte förstöra bilden av författarskapet. Så var det med Hustvedt lite när jag läste Lily Dahls Förtrollning som jag inte alls gillade.

      Radera
  9. Jag har inte läst något av henne, men har tänkt det flera gånger. Nu ska jag absolut inte dra mig för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gör inte det. Det är härlig läsning.

      Radera
  10. Finaste Kärlekens historia! Känns bra att veta att det finns fler av henne på lager. :)

    SvaraRadera
  11. Ja just det, bra att du påminner mig om henne!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!