måndag 30 april 2012

ytterligare en elva :-)


Linda har skickat mig elva  frågor, här kommer svar:

1. Favoritgenre?
- skönlitteratur från Afrika

2. Brukar du känna att du måste försvara ditt läsande?
- nej, inte så ofta längre. Som tur är så har jag människor som uppmuntrar runt mig.

3. Bästa svenska bok i år?
- Havsmannen av Carl-Johan Vallgren

4. Unga Vuxna-böcker – vad tycker du om dem?
- läser inte så ofta men Prep av Sittenfeld gillade jag (om den nu kvalificerar sig som YA)

5. Nämn tre nya författare som du vill hylla!
- Christin Ljungqvist, Ida Linde och Katarina Fägerskiöld

6. Hur ska vi se till att biblioteken inte alltid ska känna sig hotade?
- låna mycket böcker och se till att våra barn också gör det, rösta på rätt parti :-)

7. Den ideala läsmiljön för dig?
- solstol, altan, sommarstuga

8. Ljudbok eller e-bok, vilket föredrar du och varför?
- e-bok, jag lånar mycket e-böcker och tycker det är jättesmidigt att kunna låna och läsa överallt, är inne på min andra läsplatta

9. Vilka böcker tipsar du om till tioåringar?
- oj, oj,oj det är många det. Beroende på vad jag vet att de läser så försöker jag utmana litegrand i genrer eller svårighetsgrad. Roald Dahl puffar jag ofta för, Ingelin Angerborn och Lin Hallbergs Kompis, bästis, kärleksboken...

10 Vilket är dagens boktips till en vuxen läsare?
- Himmelsdalen av Marie Hermansson, passar många sorters läsare

11. Årets positiva överraskning i bokväg?
- Agaat av Niekerk var helt uppslukande.

Jag är något av en tråkmåns och hoppar över att skicka vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!