fredag 24 augusti 2012

två gånger åtta

Jag har blivit utmanad x 2! Både Lottens Bokblogg och Bibliotekskatten (vars namn jag förresten alltid läser ut biblioteksskatten och vem tycker inte att ett bibliotek är fullt av skatter?) som tycker att det är dags att berätta åtta okända fakta om mig. Alltså, det får bli åtta okända sidor av mitt läsliv:

  1. Jag har alltid gillat att läsa men har inte riktigt haft någon guide in i böckernas värld, jag har läst det som funnits urskillningslöst. Året Runt veckotidningar, Det Bästa, Sigge Stark och Bernhard Nord. Jag slukade allt!
  2. Jag läser helst liggande på mage och lutande på armbågarna. Har alltid gjort. I min bardoms säng kunde man kila in boken mellan ribborna så att sidorna inte stängdes. Praktiskt!
  3. När jag i första klass var sjuk i mässlingen skulle en klasskamrat låna hem en bok från skolbiblioteket så att jag inte skulle ha så tråkigt. Han valde den tjockaste i hyllan och det blev Vi på Saltkråkan. Det var mitt första möte med Astrid Lindgren i bokform.
  4. Jag har tillbringat många, många timmar med att läsa högt för min lillasyster, favoritboken var Bröderna Lejonhjärta och jag läste och grät, grät och läste. När hon för typ femte gången ville höra den kom jag på idén med att läsa in boken på kassettband. Ljudboken var uppfunnen och lillasyster låg med den lilla bandspelaren tryckt mot örat varje kväll.
  5. Jag hade en period på mellanstadiet då jag älskade serien Trälarna av Sven Wärnström, det var på velouroverallerna och Ville, Valle och Viktors tid.
  6. Jag har läst Bibeln. När jag var 12. Undra vad jag fattade?
  7. Samma år som jag läste Bibeln läste jag också årgång efter årgång av Starlet. Kusinerna prenumererade och jag fick ta över när de blivit gamla. Fin kombo Bibeln och Starlet kryddat med Mitt Livs Novell.
  8. Sommaren mellan åttan och nian hade jag lånat hem två papperskassar med böcker på sommarlån. Läsningen gick fint men värre var när de skulle fraktas tillbaks till samhället och kommunbiblioteket. Jag hängde dem på styret och skulle köra en mil, det var bara det att den svaga trampmoppen av märke Crescent inte orkade lasten. Jag fick trampa i varenda uppförsbacke. Svettig resa som sent ska glömmas. 
  9. Mitt engelska läsflyt kan jag tacka Danielle Steel för. Som aupair läste jag böcker ur Mrs Simons samling och det var nästan bara romantiska romaner. Inte lärde jag mig mycket om kärlek men jag läser jämrans snabbt.
  10. Har du orkat läsa ända hit så har du också säkert fattat att böcker alltid varit en stor och viktig del av mitt liv. Livsviktig rentutav.
Det känns som att den här utmaningen har snurrat runt ett tag i bloggosfären så jag skickar helt enkelt vidare den till alla som vill svara! 



8 kommentarer:

  1. Sigge Stark och Bernard Nord :) Jag slukade också dem. Precis som Starlet och Mitt Livs Novell. Det är ett under att man inte är mer förstörd än man är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en fas som ska passeras...

      Radera
  2. Kul att läsa! Starlet och Ville, Valle o Viktor. Kan vi möjligen vara ungefär i samma generation;-)

    SvaraRadera
  3. Fniss, en period med Sigge Stark, Mitt livs novell och Starlet måste jag också erkänna att jag har haft.

    SvaraRadera
  4. Trälarna - de hade jag alldeles glömt! Fanns på skolbiblioteket minns jag. Fastnade lite för historiska böcker och läste en del Olov Svedelid också. I vuxen ålder har historiska böcker aldrig riktigt tilltalat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar fortfarande historiska men jag läser inte så ofta numer. Trälarna var höjdare på sin tid men nu är den nog politiskt frånsprungen.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!