söndag 8 december 2013

philomena - Judi Dench i högform

Något sentimental men fina skådespelarinsatser var vår dom när vi lämnade bion idag. Halva filmen satt jag dock och funderade över vad det var för bok som jag läste som utspelade sig i ett irländskt kloster dit unga flickor i olycka fick komma. Jag funderar fortfarande - påminn mig om det är så att ni vet vilken jag menar...

Den romanen, som jag inte minns varken namn eller författare på, var gripande och skildrade de utsatta unga flickorna på 50-talets Irland. Katolicismens påverkan på ett helt samhälle med skuld, skam och förlåtelse skildras också i  den här brittiska storfilmen Philomena. Based on a True Story - BOATS är en genre jag aldrig läser men som film funkade det bra. Den åldrade irländska sjuksköterskan (underbart med ett rynkigt ansikte - heja både Judi Dench och Maggie Smith!) letar efter den son som hon tvingades att lämna från sig som ung, ogift flicka på Irland. Till hjälp har hon en f d journalist och samspelet dem emellan är stor del av filmens behållning. Subtil humor, något smetigt emellanåt och ett brännande aktuellt ämne.

Läs mer i SvDs recension

2 kommentarer:

  1. Instämmer så med det smetiga, inte min tekopp. Men Judi Dench är ljuvlig!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!