söndag 22 januari 2017

urkass på läsutmaningar - men jag räknar länder. Gör du?

Året som gick var jag totalt urkass på att följa upp och redovisa för olika läsutmaningar som jag egentligen ville sköta så ambitiöst och så fint. Sån't är det. Livet.

Den enda utmaning som jag faktiskt har kunnat hålla i år efter år är att försöka läsa litteratur från många olika länder. Hittills i år har jag läst 12 romaner och de har författare från 10 olika länder (det sätt jag valt att räkna är alltid plats där författaren är född). Bra start alltså på den där eviga målsättningen - läsa från fler länder än Sverige, Storbritannien och USA.

Förra året slutade avräkningen på 163 lästa böcker och 38 olika länder, kan jag matcha det i år?

Jag kan försöka, det har ju som sagt börjat bra. Vill man följa min läsning i listform så har jag en sida för varje år där titlarna redovisas i samma takt som de läses. Välkommen dit för den som är nyfiken.

Hur är det med er andra? Är geografisk spridning viktigt för ert läsande? 

13 kommentarer:

  1. Inte så viktigt för mig men jag försöker vidga mig även om jag oftast stannar kvar i Sverige och Norden med avstickare till engelska författare ibland. Din blogg är alldeles utmärkt för den som vi resa ut i världen. Många fina tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alltså många länder i sig är inte viktigt men att få fler perspektiv är viktigt för mig.

      Radera
  2. På sätt och vis önskar jag att jag kunde säga att det är viktigt för mig, men samtidigt är det aldrig något jag prioriterar så i realiteten är det nog inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väljer alltid en bok från ett nytt land om jag har två som jag vill läsa. Sedan blir det mycket svenskt och anglosaxiskt ändå.

      Radera
  3. tja, jag har bara två länder att räkna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Är geografisk spridning viktigt för ert läsande?"
      Nej, läser mest böcker från två länder.

      Radera
  4. Jag skulle gärna vilja vara bättre på geografisk spridning än vad jag är. Det blir ofta svenskt och anglosaxiskt, som för så många andra, men när jag går utanför det tycker jag ofta att det är bra, så jag borde verkligen bättra mig. 2016 hade jag ett projekt (som jag föredrar att kalla det andra kallar utmaning) att läsa en ny skönlitterär författare i veckan. Utan att det var planerat blev det ändå en spridning på 16 länder, och ungefär en tredjedel av författarna kom från annat än Sverige, USA och Storbritannien. Nu ska jag försöka att inte ha så mycket inrutat under 2017, men 2018 kunde man kanske tänka sig ett land i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett land i veckan låter ju både spännade och ambitiöst. Det vore ju en utmaning/projekt som heter duga!

      Radera
  5. Det är inget jag aktivt har räknat men i år ska jag kanske kolla lite vilka länder jag läser om. Men jag tänker nog inte särskilt på det när jag väljer bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det ett sätt att vidga min läsning lite och jag kan rekommendera att ta på de glasögonen emellanåt :-)

      Radera
  6. Jag räknar inte länder medvetet, men tycker det är kul att läsa böcker från olika delar av världen. Däremot blir det ofta böcker från framförallt Sverige och Storbritannien, inte av bekvämlighet, utan för att jag gärna vill ha koll på den utgivningen. Jag försöker ändå variera mig i min läsning - läser från olika länder men också till exempel barn- och ungdomslitteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är sant, variation gäller ju inte bara geografiskt utan också genrer och olika typer texttyper. Det är väl så att jag inte vill fastna för mycket i något för då tycker jag det blir lite tråkigt.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!