torsdag 19 januari 2017

vegetarianen - Han Kang

2016 fick Han Kang det Internationella ManBooker-priset för sin roman Vegetarianen och nu är det dags för den att komma ut på svenska. Jag är väldigt kluven till den såhär efter läsningen, det är lite för mycket kroppsvätskor, galenskap och sex för mig. Någonstans så känner jag mig som observatör och får egentligen inte några större känslor för någon av karaktärerna. Yeong-hye är den tystlåtna, tillbakadragna och perfekta hustrun. Hon sköter hemmet, arbetar flitigt med sina översättningar och en dag bestämmer hon sig för att börja ta kommandot över sitt liv. Hon blir vegetarian och beslutet provocerar hennes man, föräldrar, syster och svåger och snart handlar kampen inte längre om maten utan om både intellektuell frihet och revolt mot traditionerna. 
Någonstans är det en dröm som påminner om våld, det finns ett förtryck som ligger där i grunden och Yeong-hye protesterar på det vis hon kan. Romanen är uppdelad på tre delar och hon finns med i all tre, däremot är spelplatserna olika. I första delen handlar det om hemmet och äktenskapet, i del två är det svågern som använder henne i sitt konstnärsskap och i del tre så är vi tillsammans med systern och familjen. 

Jag läste den här boken nästan i ett enda sträck och jag var nästintill utmattad efteråt. Det är en krävande roman på det sättet att jag behövde koncentrera mig hela tiden, språket är precist och detaljerat och berättelsen försigår lika mycket bortom raden som på den. Något skaver ändå, det finns delar av Murakamis författarskap som jag inte gillar och kanske är det känslan av murakamish med livet i någon slags bubbla som jag inte riktigt uppskattar. Jag läste någonstans att i Sydkorea är novellkonsten upphöjd på ett annat sätt än i västvärlden och närmast en egen genre är den där tre noveller kommentarer varandra och bildar en helhet. Som sådan är form och innehåll perfekt, snyggt komponerat men. Inte min favorittyp av text. 

4 kommentarer:

  1. Jag läste böcker varje morgon på tåget till jobbet tills för något år sen när jag började lyssna på poddar som tagit över mitt läsande. Kom på nu att jag saknar böckerna, måste försöka dela upp det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar an en bra ljudbok så går det bara inte att sluta!

      Radera
  2. Jag gillade skarpt och associerade nog mer till Jelinek än till Murakami. Som du vet har jag svårt för Murakamis sexskildringar, men i vegetarianen läste jag dem mer bilder av förtryck. Vet inte om författarens kön påverkar min läsning här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, men känslan av att underkastelse och sex är del av en transformation finns hos båda tycker jag.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!