lördag 27 maj 2017

allt jag önskade - ny Lucy Dillon med hundar och allt

"Be careful what you wish for", var försiktig med vad du önskar för det kan gå i uppfyllelse och hur ska du då hantera det?

I Allt jag önskade av Lucy Dillon är det paret Caitlin och Patrick och deras lilla familj som allt börjar (och slutar) med. Patrick har fått ett nytt jobb som kräver en flytt och Caitlin är inte alls redo för att lämna sitt hus som hon ärvt av sin mormor. Barnen är rotade i skolan och Caitlin har inte alls lust att börja om, hon tycker Patrick arbetar alldeles för mycket och inte blir det väl bättre på ett nytt ställe? Det blir separation och för att barnen ska kunna träffa sin pappa så blir det bestämt att de ska åka varannan helg till faster Eva, hon bor passande nog mittemellan och har ganska nyligen blivit änka. Och visst har Eva två mopsar och en väninna som heter Anna och har en bokhandel, vi befinner oss ju i Dillonland.

Min enda invändning mot den här nya Dillon är att den är för lång. 16 timmars lyssning är för mycket för genren, så långt klarar inte ens den mest spännande deckare ... Annars finns där liksom inget att anmärka på. Man får precis det man förväntar sig och det är lite romantik, relationstrubbel, hundar, lite glamour och ganska mycket vardag. Människor som får upp ögonen för att det inte är för sent att drömma och till och med förverkliga sina drömmar är ett av de återkommande temana i Dillons böcker. Det är fint. Peppande och smart skrivet utan att bli alltför sockrigt.  

4 kommentarer:

  1. Jag håller med om att den var lite i väl lång och jag även om jag gillar boken så tycker jag inte att det är Dillon bästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte den bästa men helt klart bra för genren. Hon håller sig från de värsta klyschorna som jag tycker tex Jenny Colgan hamnar i.

      Radera
  2. Jag har läst några Dillon-böcker och gillade dem, trots att jag nog egentligen inte är en feelgoodmänniska. Det låter på din beskrivning som att hon upprepar succén med kvinnor i huvudrollerna, kärleksrelationer som krånglar, män som inte är uppmärksamma på kvinnors känslor - och så en obligatorisk hund eller två. Det kan vara ganska vilsamt att läsa emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är hennes recept upplagt. Text att vila i, perfekt för strand och semester.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!