torsdag 4 maj 2017

till slut - äntligen vilar Patrick Melrose en smula

Till slut kan Patrick Melrose sätta sig ned i fåtöljen, andas ut och tänka att jakten på något annat, spänning eller rus eller sex, kanske är slut. Han har begravt sin mor, den rika amerikanska arvtagerskan, och nu kan han bara göra sitt bästa för att ta hand om sina små pojkar.

Hur det faktiskt går för Patrick det får vi inte veta. På något vis så hoppas man att han kan bli den far för sina söner som han vill och att han någonstans kan komma till ro med att vara medelålders. Lyckan kanske kommer i små saker, en sten, ett löv och ett fågelkvitter precis som när han var fem ochs strövade runt i familjen trädgård i Frankrike. Med sin femte del i den självbiografiska romanserien som liknats vid en modern Brideshead revisited. Jag är mycket, mycket glad att jag hittade till de här böckerna och det enda jag egentligen ångrar är att jag lyssnade. Det här är böcker som skall läsas. Tänk så många citat jag hade kunnat bjuda på! Stor eloge till Erik Andersson som översatt med bravur, visst lyser engelskan igenom vid ett par tillfällen men i stort så är det rasande skickligt gjort.

Vill man se en intervju med Edward St Aubyn (som inte allt för vanliga, han ger t ex inga alls i Storbritannien) så kan man klicka sig till UR. Ack så engelsk, ack så vältalig! Och uttalet, it's to die for!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!