torsdag 24 maj 2018

en novell till mor ...


Vad kan passa bättre som gåva till mamma på söndag än en fin presentask med noveller från fyra fantastiska författare? Jag har läst Malmsten, Thorvall, Stenberg och Brögger i novellix-tappning och de valda novellerna har åtrå och erotik som ett gemensamt tema. Så där vidare upphetsande kan man väl inte säga att någon av texterna är och det är för mig det gemensamma temat kring hur förväntningar på hur kvinnan ska upprätthålla eller utmana den roll som hon tilldelats som är den spännande läsningen. De kvinnor som försöker ifrågasätta, eller handla utifrån sina behov och önskningar är obekväma, blir obekväma för omgivningen och börjar ifrågasätta sig själva. Vem är jag som har anspråk? Skuld och skam följer huvudkaraktärerna och ett sätt att hantera det på är att bli likgiltig, ett annat är att göra revolt, ett tredje är att kompromissa och så kan man förstås handla förnuftigt och rationellt. Läsningen väcker många tankar om kvinnans förväntade roll, hur mycket kan man egentligen välja sitt liv?

Stort tack till Bokomaten som skickade de snyggt formgivna novellerna i sin vackra ask i present. Tack!

PS. Det är i Thorvalls novell Olle som man hittar ett av hennes mest kända och omskriven citat:

"Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig.
Jag minns alla mina älskare och hur det kändes att ta på dem."

PPS. Vad tycker ni om att det är nakna män på omslagen? Bu eller bä? 

2 kommentarer:

  1. Så lite så, kära du. Visste inte att det var ur Olle som det citatet var hämtat! Tycker personligen att omslagen är rätt snygga, men mest färgvalet. Att drt är manskroppar tänker jag knappt på, vilket förmodligen säger en del om kropoen som objekt. Hade det varit kvinnokroppar hade jag säkert reagerat mer liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte på det också. Om det varit kvinnor hade man nog reagerat.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!