måndag 9 juli 2018

härlig dag på Tjolöholm


Idag var en perfekt dag för att åka till Tjolöholm utanför Kungsbacka. Vädret var lagom varmt och vi passade på att gå på trädgårdsvisning och visning av utställningen av kläder från TV-serien Downton Abbey. Om man är det minsta intresserad av Arts 'n Crafts - rörelsen så måste man åka till slottet vid Kungsbackafjorden, både slott, kyrka, allmogeby och trädgård är ritade och byggda i den filosofin. Det som är extra roligt är att de just nu arbetar mycket aktivt med att återskapa och restaurera trädgården och varje gång jag kommer så har det hänt något extra. Just nu är en knot-garden nyplanterade och man blir ju mycket sugen på att åka nästa år för att se vad som hänt med den. Jag blir också mycket sugen på att åka till England nu och se mer av liknande trädgårdar och jag vill ha en William Morris - tapet. Jag måste ha! En med kaprifol på. 

Roligt också att de fortsätter arbetet med att ställa ut tidstypiska dräkter inne i slottet, visningen av utställningen var fint sammansatt och berättade både om dräkterna och tiden de bars i. Klart en utflykt att rekommendera! 








2 kommentarer:

  1. Jag var där när dem hade Jane Austen utställning, så sjukt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den utställningen var också mycket fin. Kläderna från Downton passar mycket fint in i tiden så det kan vara värt att åka igen :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!