fredag 20 juli 2018

yrsel - Annika Widholm



Yrsel  av Annika Widholm är en skräck/spänningsroman skriven direkt för digitala marknaden och ges ut på förlaget Bonnier Bookery. Jag lyssnade på den som ljudbok uppläst av Rebecka Hemse och hon gör som alltid en riktigt bra inläsning. Jag gillar att hon läser med inlevelse men undviker att "spela teater", det lämnar utrymme för mig som lyssnar att gestalta karaktärerna efter mitt huvud också. Det här är en bok som skänker olustkänslor direkt, spänningen stegras allteftersom man tillbringar tid med Clara. Hon är psykologistudent och har nyligen flyttat in hons kärleken Markus. Han bor tillsammans med sina två tonårsdöttrar i en våning och flickorna saknar sin mor mycket, hon omkom i en olycka för ett drygt år sedan. Clara får oförklarliga svimningsattacker och hon vaknar upp på de konstigaste ställen, hon blir allt mer intresserad av att undersöka gränsen mellan vakenhet och dröm och samtidigt känner hon sig förföljd. Vad händer i hennes liv egentligen och kommer kärleken till Markus att hålla?

Man kan ju verkligen undra vad jag gör, lyssna på en så läskig roman boende ensam i en sommarstuga? Svar, jag har lyssnat dagtid för det här är en roman där man inte riktigt kan vara säker på något. Det skapar en osäkerhet som man behåller långt efter läsningen är slut och min personliga matdröm är att bli förföljd, att någon skall stå utanför och titta in. Say no more ...

Bookerys romaner är lagom långa och ett lite extra driv i sitt berättande för att passa bra för lyssning och Yrsel var så spännande att jag i det närmaste sträcklyssnade. Det i sig är ett mycket gott betyg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!