onsdag 14 november 2018

en vinter i Paris - en perfekt julbok för en "Hela England bakar" - junkie



Har man börjat med julböcker så är det väl lika bra att man fortsätter, eller hur? Nu hade jag lite tur som av en slump valde en bok som passade mig mer än väl. I Jenny Olivers mysiga En vinter i Paris så närmar sig julen i den lilla byn på engelska landsbygden. Julspelet skall sättas upp och den unga lärarinnan Rachel får en helt oväntad present. Kollegorna och byborna har ordnat så att hon skall tillbringa julhelgen i Paris, och där så ska hon delta i en tävling för att bli en känd konditors assistent. Första impulsen är att svara nej, men så bestämmer hon sig för att våga språnget. Hennes liv står på vänt, sedan hennes mor dog har hon inte riktigt haft någon lust att baka men egentligen är det ju just det som hon älskar.

Hon tar tåget till Paris, möts av en glamorös air b n' b - värdinna, en butter föredetting till kändiskonditor och ett gäng medtävlanden. Ni kan ju tänka er att jag, som fullkomligt knarkar bakprogram, njöt av alla beskrivningarna av bakandet av läckra bakelser, tårtor och macarons. Som det anstår genren så finns det också utrymme för lite romantik med förhinder, snöfall och ett och annat kalas. Dessutom i  Paris, som jag måste resa till snart.

Mysig lyssning för en sån som mig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!