lördag 10 november 2018

teodlarens hustru av Dinah Jefferies

Teodlarens hustru av Dinah Jefferies är en svepande roman som utspelar sig på Ceylon med början på 1920-talet. Det är efterkrigstid i Europa och den unga Gwendolyn träffar i London en charmig äldre man, Lawrence, som visar sig driva en teplantage på Ceylon. De gifter sig efter en kort tids uppvaktning och romanen börjar när Gwen stiger av ångbåten. Ett helt nytt liv väntar och när hon förstår att maken inte kommer för att möta henne, makens syster ska bo och leva med dem och att livet på teplantagen blir både ensligt och ensamt så försvinner det romantiska skimret mycket snabbt. I huset råder en strikt hierarki och trots att makarna egentligen har starka känslor för varandra är det en utmaning att leva tillsammans. På plantagen finns det många tecken på att Lawrence inte berättat allt om sitt tidigare liv och Gwen får allt svårare att trivas. 

Det här är en historisk roman som jag har lyssnat på under några dagar och det var väl inte min kopp te riktigt (pun intended) men jag kombinerade läsningen med te från Sri Lanka som jag fått i present av en kollega som besökt landet och jag tänkte på en annan vän som skall resa till landet med sin familj under julen. Man får glimtar av Ceylons historia och det är en kolonial tid som skildras som är både intressant och spännande. Jag störde mig dock på den styltiga översättningen och alla de anglicismer ism smugit sig in. Jag skulle läst på engelska, helt klart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!