tisdag 1 januari 2019

årets första läsutmaning - månadens språk


Som jag skrev igår så har mitt läsande av litteratur från länder utanför Norden och den Anglosaxiska världen avstannat lite under året som gick. Jag läste ovanligt lite världslitteratur och det måste ändras på. Ett sätt är att hänga med på Ugglan och bokens utmaning som hon kallar månadens språk. Enkelt förklarat så går det ut på att alla deltagare läser minst en bok skriven på det aktuella språket under aktuell månad och redovisar, på så vis kan man tipsa varandra. Listan över språk ser ut som följer:

januari: nederländska
februari: danska
mars: kinesiska
april: ungerska
maj: indonesiska
juni: grekiska
juli: kurdiska
augusti: finska
september: hebreiska
oktober: tjeckiska
november: koreanska
december: isländska

Jag har redan ett gäng böcker i min bokvagn som kvalificerar sig in på utmaningen så min utmaning blir väl närmast att vänta med att läsa dem ... 

Börjar året med Omvägen. Så får vi se vad som väntar sedan! 


2 kommentarer:

  1. Tror vi har en del som är samma i våra läshögar :-) Roligt att du är med i utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilsson förlag har ett finger med i mina högar, och så har jag ändå inte med Skönhetens sår som ligger på landet ...

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!